Werkpagina

werkpagina Wat is het sectorwerkstuk? < Het wettelijke kader van het sectorwerkstuk Het sectorwerkstuk maakt deel uit van het schoolexamen en legt daarbij veel gewicht in de schaal. Leerlingen moeten een voldoende halen voordat ze deel mogen nemen aan het centraal examen (cse). Met het sectorwerkstuk laten leerlingen zien dat zij informatie kunnen verzamelen en verwerken, en taal- en vakvaardigheden beheersen en kunnen integreren op hoog niveau. Bovendien moeten ze dit, volgens de eindexamenregeling, zelfstandig doen. De stappen die vmbo-leerlingen moeten zetten bij het sectorwerkstuk verschillen in principe niet van die van havo en vwo-leerlingen als zij aan het profielwerkstuk werken. Het eindexamen onderscheidt vier fases in het onderzoek: voorbereiding, uitvoering, presentatie, evaluatie. De kandidaat kan zelfstandig informatie verwerven, verwerken en verstrekken in het kader van het sectorwerkstuk. De kandidaat kan: In de voorbereidingsfase: • onderwerp, doel en publiek van het sectorwerkstuk bepalen; • relevante vragen formuleren, die hij/zij met het sectorwerkstuk wil beantwoorden. In de uitvoeringsfase: • informatie verwerven uit schriftelijk, mondelinge en audiovisuele bronnen, mede met behulp van informatie- en communicatietechnologie; • uit deze informatiebronnen relevante inhoudselementen kiezen en deze passend ordenen en verwoorden; • strategieën hanteren, die op het bereiken van de benodigde lees-, schrijf-, en luister-/kijkdoelen zijn afgestemd. In de afsluitingsfase: • de bewerkte informatie presenteren op een doel- en publieksgerichte wijze. In de evaluatiefase: • reflecteren op het proces van het werken aan het sectorwerkstuk en het product,het sectorwerkstuk; • het belang aangeven van het gemaakte sectorwerkstuk voor vervolgstudie en toekomstige beroepspraktijk of algemene vorming. Ø Het werkstuk moet minimaal met een voldoende worden afgesloten Het “wettelijk” kader van de overheid geeft aan: Ø Een leerling van de TL maakt een sectorwerkstuk Ø Het onderwerp van het sectorwerkstuk is binnen de eigen sector Ø Het werkstuk wordt minimaal door twee docenten beoordeeld Ø Een leerling besteed minimaal 20 uur aan het sectorwerkstuk Ø Er worden verschillende bronnen gebruikt Ø De gevonden bronnen worden bewerkt door de leerling Ø De beoordeling berusten op proces en product Ø De leerlingen zijn van te voren op de hoogte Specifieke keuzes in vorm en uitvoering van sectorvaardigheden op mavo van het Helen Parkhurst: Ø De leerlingen hebben 1 uur per week sectorvaardigheden in trimester 4 en 5. Ø Er is een presentatiemarkt in of direct na de tweede daltonweek. Ø Alle leerlingen presenteren hun werk. Ø De leerlingen werken met een logboek om het proces inzichtelijk te maken. Ø We werken met een theoriedeel en een praktijkdeel. Ø Elke leerling doet eigen onderzoek naar het onderwerp. Ø Elke leerling maakt gebruik van meerdere bronnen (interview met expert, enquête, veldbezoek, boeken, folders, internet, instellingen.) Ø De gevonden bronnen worden bewerkt door de leerling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten